Communicatie- & Online marketingbureau in Gouda

Contentmarketing

Contentmarketing (of: content marketing) is het publiceren van waardevolle en relevante informatie (content) die inspeelt op de behoefte van uw doelgroep. Contentmarketing wordt ook wel Inbound Marketing genoemd. Het onderscheidt zich nadrukkelijk van traditionele (outbound) marketingtechnieken.

Inbound Marketing versus Outbound Marketing

Bij Outbound Marketing staat het zogenaamde pushmechanisme centraal. Bedrijven die een pushstrategie hanteren, proberen hun product of dienst bij zo veel mogelijk potentiële klanten onder de neus te houden. Denk aan radio- en tv-commercials, reclamedrukwerk, telefonische verkoop, etc. U vraagt er niet om, maar krijgt het wel voorgeschoteld.

Bij Inbound Marketing overvalt u mensen niet ongevraagd met uw producten of diensten. In plaats daarvan creëert u waardevolle, opmerkelijke en relevante content. Content die aansluit bij de vragen en behoeften van uw potentiële klanten.

U plaatst deze content vervolgens op uw website. Of u publiceert deze door middel van (gast)blogs en verspreidt uw boodschap via social media. Het gevolg: wie online op zoek gaat naar informatie komt vanzelf uit bij de content die u heeft verzameld.

Voorbeeldje

Stel, u heeft een bedrijf in beveiligingstechniek. U helpt particulieren en zakelijke klanten met het beveiligen van hun woning of bedrijfspand. Mensen die hun pand willen beveiligen, lopen in de oriëntatiefase met allerlei vragen rond:

  • Hoe kan ik mijn woning het beste beveiligen?
  • Wat kost het beveiligen van een bedrijfspand?
  • Hoe gaan inbrekers te werk?

Door deze vragen en thema’s op uw website te beantwoorden (in (gast)blogs of door het creëren van aparte landingspagina’s), bereikt u potentiële klanten voor wie u een relevante informatiebron blijkt te zijn. Bovendien claimt u – door systematisch over uw vakgebied en dienstverlening te publiceren – na verloop van tijd een expertstatus. Dat ‘ziet’ ook Google. Die zal dat belonen met een hogere positie in de zoekresultaten. Kortom, door het creëren van waardevolle en relevante content wordt u:

  • beter vindbaar voor uw doelgroep
  • leidt u meer bezoekers naar uw website
  • zal het aantal klanten toenemen
  • stijgt uw omzet
Meer verkeer naar uw website? Start met bloggen!

GLAS helpt bedrijven met het structureel creëren van actuele en relevante content voor hun bedrijfswebsite. Dat doen wij door het schrijven van zakelijk blogs voor websites van bedrijven en organisaties, het plaatsen van gastblogs op populaire websites van derden en het verspreiden en aanjagen van nieuws en blogposts via social media.

Voordat wij beginnen, inventariseren we tijdens een brainstormsessie gezamenlijk de vragen en het zoekgedrag van uw potentiële klanten. De uitkomsten vertalen we naar een issue calendar. In deze issue calendar leggen we vast over welke thema’s we gaan publiceren, op welke momenten, met welke frequentie en welke social mediakanalen we inzetten om de content te verspreiden.

Bloggen is veruit de meest succesvolle manier om content marketing te bedrijven. Uit recente cijfers van HubSpot blijkt dat bedrijven die starten met bloggen:

  • het verkeer naar hun website explosief zien toenemen
  • gemiddeld 97 procent meer inbound links naar hun website creëren
  • gemiddeld ruim 400 procent meer geïndexeerde webpagina’s hebben
  • gemiddeld 67 procent meer leads genereren.

Bedrijven die slechts één blog per maand op hun website plaatsen, zien het verkeer naar hun website gemiddeld al met 49 procent toenemen. Bij wekelijks bloggen, neemt het verkeer gemiddeld gezien zelfs toe met 72 procent.

Wilt u content marketing inzetten voor uw organisatie? Bel 0182 60 30 85 of stuur ons een e-mail.